Upaya Peningkatan Mutu Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Workshop Bagi Kepala Sekolah

Permadi Trisna Siswanto - Pengawas SMP Jakarta Selatan

Abstract. The lack of performance of the principal in planning the implementation of learning into the material to be studied. RPP is a unit of teaching devices that must be mastered by the principal to plan the pa?ern and process of teaching sistemis.Pengawas invite the principal target to make a breakthrough by providing workshops on an ongoing basis that will produce (output). The school principal was able to master how to prepare lesson plan properly, then the principal dissemination to teachers in school. The results showed that sustained Workshop to increase the motivation of the principal in preparing lesson plans complete. The headmaster showed seriousness in understanding and preparing lesson plans, especially atier geting Workshop development / preparation of the RPP. Data obtained from observations at the time of conducting interviews and observations development / preparation of the RPP to the principals, the results showed an increase in the competence of principals in preparing the RPP from the first cycle to the second cycle. The first cycle of the average value of both components and complete lesson plan 69% and the second cycle increased by 83%. Thus, an increase of 14% from the first cycle, so that the ongoing workshop can improve the preparation of RPP to the school principal.

Key words: lesson plan, workshop, principals.

Abstrak. Kurangnya kinerja kepala sekolah dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran menjadi bahan untuk diteliti. RPP merupakan satuan perangkat pengajaran yang wajib dikuasai oleh kepala sekolah guna merencanakan pola dan proses pengajaran yang sistemis.Pengawas mengajak kepala sekolah binaan untuk membuat suatu terobosan dengan memberikan workshop secara berkelanjutan yang nantinya akan menghasilkan (output). Kepala sekolah mampu menguasai cara penyusunan rencana pelaksanaan pembelajaran dengan baik dan benar, kemudian kepala sekolah melakukan diseminasi kepada guru‐guru di sekolah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Workshop berkelanjutan dapat meningkatkan motivasi kepala sekolah dalam menyusun RPP dengan lengkap. Kepala sekolah menunjukkan keseriusan dalam memahami dan menyusun RPP apalagi setelah mendapatkan Workshop pengembangan/penyusunan RPP. Data yang diperoleh dari hasil pengamatan pada saat mengadakan wawancara dan observasi pengembangan/penyusunan RPP kepada para kepala sekolah, hasil penelitian menunjukan peningkatan kompetensi kepala sekolah dalam menyusun RPP dari siklus I ke siklus II. Siklus I nilai rata‐rata komponen RPP yang baik dan lengkap 69% dan pada siklus II meningkat 83%. Jadi, terjadi peningkatan 14% dari siklus I, sehingga workshop berkelanjutan dapat meningkatkan penyusunan RPP pada kepala sekolah.

Kata Kunci: rencana pelaksanaan pembelajaran, workshop, kepala sekolah.

    Selamat datang di LPMP DKI Jakarta ---- Selamat datang di LPMP DKI Jakarta ---- Selamat datang di LPMP DKI Jakarta ----